حمام و سرویس بهداشتی

چگونگی چیدمان حمام و عناصر اصلی آن

آیا به فکر نوسازی حمام خود هستید؟ خبر خوب این است که اگر فضای فعلی، هنوز برای شما مفید است و نیازهای شما را برطرف می کند، می‌توانید تنها با ایجاد چند تغییر کوچک فضا و چیدمان حمام، آن را به‌روز کنید. میز توالت، آینه، شیر‌ آب و روشنایی‌ها می‌توانند تاثیر بسیار زیادی بر فضا و احساس شما بگذارند. ترفند لازم برای انجام این‌کار، این است که اطمینان حاصل کنید کلیه‌ی عناصر اصلی به درستی و در جای مناسب خود نصب شده‌اند. در این پست، ما به برخی سوالات متداول در این زمینه پاسخ خواهیم داد. امیدواریم این مقاله به سوالات زیر برای شما پاسخ مناسب ارائه دهد.

  • ارتفاع نصب آینه در بالای میز آرایش چقدر باید باشد؟
  • شیر آب دیواری کجای آینه و سینک باید نصب شود؟
  • آیا روشنایی‌های حمام باید درست بالای آینه نصب شوند؟
  • اگر من بخواهم از دیوارکوب استفاده کنم، باید آن را در کجا نسبت به آینه و میز آرایش قرار دهم؟
  • آیا دستورالعمل‌هایی برای نصب پریز برق در نزدیک سینک وجود دارد؟

مهم نیست که چه سبکی را می‌پسندید یا چه بودجه‌ای دارید، برنامه‌ریزی برای چیدمان حمام، جهت دستیابی به یک حمام کاربردی و زیبا ضروری است. یکی از سوالات متداول مشتری‌های ما از طراحان، در مورد مکان قرار‌گیری عناصر اصلی و مهم است. به یاد داشته باشید مواردی که در زیر به اشتراک گذاشته می‌شود، دستورالعمل‌های کلی است و قوانین سخت و الزام آوری نیست. اما اگر دلایل این قوانین را درک می‌کنید می‌توانید انتخاب‌های هوشمندانه‌ای داشته باشید.

میز آرایش در چیدمان حمام

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید اندازه‌ی قد فردی است که از فضای حمام استفاده می‌کند. ارتفاع استاندارد برای میز آرایش حمام مهمان و یا حمام اصلی، 82 تا 90 سانتی‌متر است.  برای فضاهایی که بیش‌تر مورد استفاده‌ی کودکان است، ممکن است بخواهید از ارتفاع 82 یا حتی کمتر  استفاده کنید. تا دسترسی به شیر آب برای کودکان آسان‌تر باشد. در مقابل، ارتفاع 90 سانتی‌متر بسیار مناسب و راحت برای استفاده‌ی افراد بلند قد است. نکته‌ی مهم این‌که اگر از سینک استفاده می‌کنید، ارتفاع کابینت و یا میز اصلی که در زیر سینک قرار می‌گیرد و همچنین ارتفاع بلندترین مکان سینک موارد مهمی است که باید روی آن تمرکز کرد. به عنوان مثال اگر صفحه‌ی سینک شما 18 سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد، پس کابینت اصلی که در زیر سینک قرار می‌گیرد نباید ارتفاعی بالاتر از 75 سانتی‌متر داشته باشد. سرانجام، حتما مطمئن شوید که ضخامت کانتر خود را در ارتفاع کل بدست آمده برای میز آرایش محاسبه کرده‌اید.

آینه

آینه در چیدمان حمام

ارتفاع استاندارد آینه، بالاتر از میز آرایش و بسته به شکل و اندازه‌ی آینه متغیر است. همچنین متوسط ارتفاع قد کاربران، ارتفاع سینک و شیر آب در میزان ارتفاع آینه موثر خواهد بود. فقط این‌که مطمئن شوید آینه برای اکثر کاربران حمام مفید و قابل استفاده است و در سطح چشم آنها قرار می‌گیرد. در اینجا سه ترفند آسان برای تعیین ارتفاع مطلوب آینه در چیدمان حمام در اختیار شما قرار می‌دهیم.

  • آینه را 12 تا 25 سانتی‌متر بالاتر از سینک آویزان کنید.
  • آینه را چند سانتی‌متر بالاتر از مرتفع‌ترین قسمت شیر آب نصب کنید.
  • آینه را بین روشنایی میز آرایش و سینک قرار دهید.

شیر آب نصب شده در داخل دیوار

اگر میز آرایش شما برای شیرآلات مخصوص سینک‌های صفحه‌ای طراحی شده باشد، نصب آن بسیار آسان است. با این حال اگر شما شیر آب دیواری می‌خواهید (که محبوبیت آن رو به افزایش است.) مطمئنا به یک لوله‌کش حرفه‌ای نیاز دارید تا وسایل مورد نیاز را به درستی نصب کند. برای آماده کردن شرایط لازم برای حضور لوله‌کش، لازم است شما ارتفاع کامل و تمام شده‌ی میز آرایش و کانتر را بدانید. خواه یک سینک مسطح داشته باشید یا سینک مرتفع، باید مشخصات میز آرایش را ( ابعاد) برای شیر آب جدید و اندازه‌ی آینه داشته باشید. لوله‌کش به تمام این اطلاعات نیاز دارد تا به طور دقیق محل نصب شیر آب را پیدا کند. به طور معمول پس از انجام همه‌ی کارها، باید شیر آب در حدود 10 تا 12 سانتی‌متر از شیر میز فاصله داشته باشد. البته این ارتفاع بسته به ارتفاع و انحنای  شیر‌آب متغیر است. زیرا شما باید اطمینان حاصل کنید که حداقل یک فاصله بین پایین‌ترین قسمت شیر‌آب و سطح شیب سینک وجود دارد.

روشناییها در چیدمان حمام

ارتفاع استاندارد برای روشنایی میز آرایش در بالای آینه حمام، از کف حمام تا وسط محل نصب روشنایی، 180 تا 190 سانتی متر است. در نظر داشته باشید که این‌ها فقط اندازه‌گیری‌های استاندارد هستند. شما باید با توجه به فضای خود و کاربرانی که از حمام استفاده می کنند این ارتفاع را تنظیم کنید.  اگر تصمیم دارید به جای نورپردازی در بالای آینه، از دیوارکوب‌ها استفاده کنید، ارتفاع استاندارد نصب آنها از کف 160 سانتی‌متراست تا نور به درستی در سطح چشم قرار بگیرد. برای شروع این ارتفاع بسیار خوب است، شما با توجه به فضا و نیازتان این ارتفاع را تنظیم کنید و به چیدمان حمام بپردازید. یک قانون خوب برای نصب دیوار کوب‌ها و آویزها در هر مکانی بین 150 تا 175 سانتی‌متر است. دیوارکوب‌ها را در دوطرف آینه نصب کنید. در حالت ایده‌آل، دیوارکوب‌ها باید از همدیگر 90 تا 100 سانتی‌متر فاصله داشته باشند تا از روشنایی لازم و متعادل روی صورت شخص اطمینان حاصل شود. وقتی از محل نصب دیوارکوب‌ها مطمئن شدید کار را به یک متخصص برق حرفه‌ای واگذار کنید.

پریزهای برق

وجود پریز برق در نزدیکی میز آرایش، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. البته با وجود جریان مداوم آب در حمام، این مسئله می‌تواند خطرناک شود. ایمنی اولویت شماره‌ی اول است. خوشبختانه با نصب صحیح نوع پریز برق می‌توانید منطقه‌ی امنی ایجاد کنید. هنگام انتخاب محل‌های نصب پریز برای منطقه‌ای که آب در آنجا جریان دارد مثل حمام، باید از پریز برق   GFCI استفاده کنید. این عبارت مخفف GROUND FAULT CIRCUIT INTERRUPTER است. به معنی قطع‌کننده مدار خطای زمین. این پریز برق برای محافظت از شما در برابر شوک‌های الکتریکی طراحی شده است. و مانع از کوتاه شدن صفحه‌ی قطع کننده مدار برق منزل شما می‌شود.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، استفاده از فضای حمام و برنامه ریزی صحیص برای آن بسیار مهم است. ترفند لازم برای انجام این‌کار، این است که اطمینان حاصل کنید کلیه‌ی عناصر اصلی به درستی و در جای مناسب خود نصب شده‌اند.

منبع: اینسپایرتواستایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *